لوگو اصلی مینرال کود

شناخت بهترکود ارگانیک

معجزه سرخ مقاله ارگانیک 2

همان طور که همه میدانیم شعار امروزه کشاورزی کاشت و برداشت محصول طبیعی و ارگانیک است. محصولی که تا حد امکان طبیعی باشد و در رشد آن از محصولات شیمیایی استفاده نشده باشد بسیار ارزشمند و پر طرفداراست. زیرا مردم به سلامت جسمانی خود اهمیت زیادی می دهند. محصولاتی طبیعی و ارگانیک است که در زمان رشد از کود های طبیعی و ارگانیک بهره گرفته باشد. این محصول از هر نظر یک سروگردن بالاتر است زیرا روند طبیعی رشد را طی کرده است.

دلیل اصلی استفاده از کود ارگانیک

مصرف بی رویه کود های سیاه (کودهای فسفر) و استفاده زیاد از کود های سفید (ازته) باعث از بین رفتن کیفیت خاک و آب زمین های زراعتی و باغات شده است. از این رو با در نظر گرفتن این آسیب بزرگ به محیط زیست و آکو سیستم کشاورزی کود های ارگانیک که منشا آن ها یا گیاهی است یا حیوانی وارد میدان شده اند این کود ها با استفاده از ترکیب طبیعی باعث ریکاوری و احیا دوباره خاک و آب می شوند. کود های ارگانیک دارای مواد و املاح معدنی فراوانی هستند. و کمک بزرگی به چرخه طبیعت برای احیا دوباره درجهت کاشت و برداشت می کنند. همچنین از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد. در ایران شرکت معجزه سرخ تولید کننده و عرضه کننده بزرگ این محصول در سراسر ایران است.

تولید کود ارگانیک

منشا و سرچشمه اصلی کود های ارگانیک از فضولات حیوانات اهلی به دست می آید. در گذشته هم انسان ها از مواد و عناصر غنی فضولات حیوانات اهلی آگاه بودند. ولی این تنها راه تولید این نوع کود نمی باشد زیرا با پیشرفت علم و صنعت کشاورزی روش های صنعتی و نوین زیادی برای تولید این کود در مقیاس بالا فراهم شده است و آماده بهره وری می باشد. کود های ارگانیک به صورت کلی به دو رده بندی تقسیم می شوند.

  1. کود های ارگانیک خشک
  2. کود های ارگانیک مایع

که در ادامه آنها را بررسی میکنم اول به سراغ کود های ارگانیک خشک میرویم.

کود های ارگانیک خشک

این نوع کود که از موادی مانند جلبک دریایی (نوعی از خانواده جلب و غنی از عناصر معدنی) و سنگ فسفات تشکیل و حاصل می شوند. میتوان گفت تقریبا تمام کود های آلی سازمان وسیعی از مواد مغذی را برای گیاه تامین می کنند. این مواد شامل :

  • فسفر
  • پتاسیم
  • نیتروژن

و سایر مواد ریز مغذی مورد نیاز گیاه است.همچنین تمامیه میکروالمنتها و ماکروالمنتها که گیاه برای رشد و سبزینگی بیشتر نیاز دارد در کودهای ارگانیک یافت می شود.

کود های ارگانیک مایع

بیشتر درختان و گیاهان می توانند کود مایع را از طریق منافذ برگ و ریشه جذب کنند. این نوع تغذیه زمانی مهم است و کاربرد دارد که خاک در دسترس نباشد این نوع کود بیشتر برای دسته سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد.

چند مزیت استفاده از کود ارگانیک

خوب همان طور که تا به اینجا متوجه اهمیت استفاده از کود های ارگانیک به جای کود های سیاه(کود فسفر) یا کود های سفید(ازته) شده اید میخواهیم چند مزیت و برتری این کود را با هم بررسی کنیم.

  1. سازگاری بالا با محیط زیست و اکو سیستم
  2. افزایش عملکرد و بهبود کیفیت خاک
  3. افزایش چشم گیر حاصل خیزی

سه مزیت مهم ذکر شده در بالا برای بقا بیشتر خاک و گیاه و بهره وری بیشتر در فصل برداشت بسیار قابل توجه است. زیرا علاوه بر سازگاری بالا با محیط پیرامون گیاه و اکو سیستم طبیعی خاک و آب به رشد بهتر و ثمر بیشتر گیاه هم کمک می کند. همچنین با افزایش حاصل خیزی زمین و بهبود و احیا خاک قطعا باردهی بیشتر و طبیعی تری را تجربه خواهید کرد. پس در نتیجه کود های ارگانیک جایگیزین مدرنی هستند تا علاوه بر ثمر بخشی بهتر آسیبی به محیط زیست به خصوص خاک باغات و زمین های زراعتی وارد نشود.

جمع بندی

خوب تا به اینجا با ویژگی ها و رده بندی های کود های ارگانیک آشنا شدیم. این کود ها علاوه بر مزیت های زیادی که برای شخص کشاورز دارد به اکو سیستم هم کمک فراوانی میکند و هدف اصلی صنعت گران فعال در این حوضه هم همین بوده است که بتوانند علاوه بر ثمر بخشی بهتر آسیب وارد شده به خاک و آب را بهبود دهند تا در کاشت و برداشت بعدی باغات و زمین های زراعتی خاک احیا شده باشد. و در نتیجه ثمر بیشتری بدهد. بعضی ها سال هاست که زمین خود را به کود های شیمیایی عادت داده اند شما میتوانید پس از دوره کوتاهی استفاده همزمان کود ارگانیک و شیمیایی زمین خود را به کود ارگانیک عادت دهید. پیشنهاد می کنم حداقل برای چند بار از کود ارگانیک استفاده کنید تا نتیجه آن را خودتان مشاهده کنید. خوب سپاس که تا این مرحله مقاله ما را همراهی کردید امیدوارم توانسته باشم شما را متقاعد کن که استفاده از کود های ارگانیک کمک زیادی به احیا دوباره خاک و آب می کند وبا استفاده آن شما کمک زیادی به اکو سیستم طبیعت کرده اید.

موفق و ارگانیک باشید

Call Now Button