لوگو اصلی مینرال کود
مینرال کود تصویر مقاله12

تا به امروز پیش از صدها فناوری برتر و نوین در صنعت کشاورزی ظهور کرده است و پیشرفت های چشم گیری در حوضه هایی مانند آبیار ی، کود دهی، سیستم های اتوماسیون و … داشته است. این پیشرفت ها نه در جهان بلکه در ایران هم چشم گیر بوده و درصد بسیار بالایی از مردم و کشاورزان حداقل از 50 درصد این فناوری های نوین بهره می گیرند. از آن جمله می شود به آبیاری قطره ای و در بعضی مناطق به آبیاری قطره ای هوشمند اشاره کرد. در ادامه چند فناوری نوین را با هم بررسی می کنیم.

  1. اینترنت اشیاء (LOT)
  2. رباتیک
  3. سنجش هدایت الکترونیکی
  4. کنترل سیستم آبیاری
  5. سم پاشی هوشمند

پنچ مورد ذکر شده تنها بخشی از این فناوری های نوین می باشد که احتمال دارد در چند سال پیش رو در ایران مورد بهره گیری قرار گیرد. دقت داشته باشید در کشورهای مدرن امروزی مانند (آلمان – آمریکا – و سایر کشور های اروپایی) هم اکنون از این فناوری ها بهره گیری کامل می شود.

هدف اصلی فناوری های نوین

هر فناوری که در دنیا طراحی و پیاده سازی می شود با هدف قبلی و برای رفع یا بهبود مشکلی پدید می آید. هدف اصلی فناوری های نوین کشاورزی به ترتیب زیر می باشد.

  • صرفه جویی در منابع آب
  • سهولت کار برای کشاورز
  • بالا رفتن بار دهی
  • آسیب کمتر به منابع خاک
  • سرعت بخشیدن به کارها

و چندین مورد دیگر هدف و انگیزه اصلی طراحان بوده است. در گام اول باید تمام این اهداف را با هم مورد بررسی قرار دهیم تا درک بهتری از آنها داشته باشیم.

صرفه جویی در منابع آب

همان طور که می دانید امروزه یعنی در قرن بیست و یکم کره زمین به شدت با مسئله کمبود منابع آبی مواجه شده است. با افزایش جمعیت ناگهانی کره زمین و گرم شدن آن منابع آب روز به روز در حال کمتر شدن است. تا حدی که پیشبینی می شود جنگ جهانی بعدی بر سر آب می باشد. دولت ها با احداث سد های آب و ذخیره آن برای آینده مشکلات زیادی را به وجود آورده اند. از جمله مشکل ریزگرد ها که امروزه در ایران به شدت به چشم می آید. قطعا این روش درستی برای صرفه جویی و ذخیره بیشتر نمی باشد. همان طور که میدانید 80 درصد منابع آب در کشاورزی مصرف می شود. مهندسین صنعت کشاورزی با طراحی سیستم آبیاری قطره و هوشمند توانسته اند. این درصد را به شدت کاهش دهند.

سهولت کار برای کشاورز

اگر کشاورزی به سبک مدرنیته انجام شود. کار انسانی تا حد چشم گیری کاهش می یابد. زیرا دیگر نیازی به آبیاری دستی و… نمی باشد و شما با داشتن یک سیستم اتوماسیون کشاورزی کار خود راحت تر کرده اید هر چند که سیستم های اتوماسیون کشاورزی در ایران چندان بروز نیست ولی قابل قبول می باشد.

بالا رفتن بار دهی

یکی از هدف های اصلی صنعت گران فعال در حوضه کشاورزی باردهی بیشتر محصولات شما می باشد. یعنی در طراحی فناوری ها باردهی را پارامتری مهم قرار داده اند به عنوان مثال فناوری آبیاری هوشمند، بذر دهی اصولی و هوشمند با فناوری Planting’s Smart Firmer و ترویج استفاده از کود های طبیعی و ارگانیک مانند مینرال کود باعث باردهی بیشتر زمین های زراعتی و باغات شده است.

آسیب کمتر به منابع آب

آب و خاک دو عنصر تشکیل دهنده حیات می باشند که هر دو آن ها در اکو سیستم طبیعت دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. استفاده از روش های قدیمی ، کوددهی شیمیایی ، آبیاری غلط و … باعث کم شدن و از بین رفتن این دو عنصر شده است. در فناوری های نوین کشاورزی به این دو عنصر اهمیت بیشتری داده شده. تا شاید بتوانیم آنها را احیاء کنیم.

سرعت بخشیدن به کار ها

قطعا شخصی که از فناوری های نوین کشاورزی بهره می گیرد زمان کمتری را صرف کار ها می کند؛ زیرا سیستم به صورت نیمه اتوماتیک و در بعضی از موارد به صورت اتوماتیک کار های کشاورزی را هندل می کند و دیگر نیازی به نیرو انسانی نمی باشد. هرچند که با توجه به سیستم های نسبت پیشرفته ایران باز هم به نیرو انسانی در زمین کشاورزی نیاز داریم. امیدواریم هر چه سریع تر کلیه زمین های زراعتی و باغات به سیستم های اتوماسیون کشاورزی تجهیز شوند تا هم نظارت بیشتری باشد هم از هدر رفتن منابع جلوگیری کند.

حرف آخر

ترک عادت های قدیمی و سنتی کمی سخت است و پذیرفتن تکنولوژی برای بیشتر مردم سخت تر. ولی با توجه به وضع فعلی کره زمین چاره نیست و باید با همکاری و همدلی بیشتر سنت ها را کنار گذاشته و به فکر استفاده از فناوری های نوین و بروز دنیا باشیم تا نتیجه بهتری را دریافت کنیم. در این صورت به اکو سیستم طبیعت و حفظ منابع آب و خاک کمکی کرده باشیم. این را هم میدانیم هزینه های این فناوری ها به شدت بالا است و امکان پیاده سازی آن برای همه وجود ندارد. این مشکلی است که دولت ها باید با در نظر گرفتن بودجه مالی آن را رفع کنند.

موفق و نوین باشید.

فناوری های نوین صنعت کشاورزی

Call Now Button